Η ανατομία της ταινίας

Η Luminous Eye συνεργάζεται με τον σκηνοθέτη Αλέξανδρο Σιπσίδη σ’ ένα διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα «Η ανατομία της ταινίας». Το σεμινάριο απευθύνεται και σε φωτογράφους που ενδιαφέρονται να εξελίξουν τις γνώσεις τους στον τομέα της φωτογραφίας του κινηματογράφου και των ταινιών μικρού μήκους.

Το σεμινάριο έχει περιορισμένο αριθμό συμμετοχής, διάρκεια 5 μήνες, ξεκινά 26 Νοεμβρίου και  ολοκληρώνεται σε 22 δίωρες διαδικτυακές συναντήσεις κάθε Πέμπτη, ώρα 19:00.

Τιμή παρακολούθησης: 150 ευρώ

Για να δηλώσετε την συμμετοχή σας πατήστε: εδώ

Διευκόλυνση για τους συμμετέχοντες που έχουν εγγραφεί: Σε περίπτωση που δεν θα είναι εφικτό να παρακολουθήσετε μία ή και όλες τις διαδικτυακές συναντήσεις, μπορείτε να τη/τις δείτε βιντεοσκοπημένη/ες στο χρόνο που εσείς επιθυμείτε, χωρίς την ενεργή συμμετοχή σας.

Το σεμινάριο επικεντρώνεται στην ανάλυση ταινιών, έχοντας ως στόχο τη σταδιακή αποδόμηση μιας ταινίας καθώς και τη λεπτομερή εξέταση όλων των εργαλείων του κινηματογράφου, δηλαδή σκηνοθεσία, φωτογραφία, σενάριο, μοντάζ και άλλα. Το κύριο μέλημά μας είναι η ανάλυση των διαφορετικών εργαλείων που χρησιμοποιεί ο κάθε δημιουργός και που σηματοδοτούν το έργο του. Πάντα η βάση μιας ταινίας είναι το σενάριο. Κατά τη διάρκεια, λοιπόν, του σεμιναρίου θα μάθουμε τους βασικούς κανόνες του σεναρίου, τις απαρχές των οποίων εντοπίζουμε ήδη από την εποχή του Αριστοτέλη, για να μπορούμε να έχουμε όλοι μια κεντρική αφετηρία, ώστε να κατανοήσουμε το ταξίδι του ήρωα, αλλά και το δικό μας, στον κινηματογράφο. Ο σκηνοθέτης, που είναι συνέχεια πάνω από το έργο, από την αρχή έως το τέλος, έχει πολλά εργαλεία στην παλέτα του. Ποια είναι αυτά; Το κάδρο, οι ηθοποιοί, το σενάριο, η αισθητική, η διαίσθησή του; Θα τα δούμε όλα αυτά εξετάζοντας διαφορετικούς σκηνοθέτες και συγκρίνοντας πόσο διαφορετικά προσεγγίζει ο κάθε σκηνοθέτης το ίδιο θέμα. Ο φωτογράφος αποτελεί τον πιο κοντινό ίσως συνεργάτη του σκηνοθέτη. Θα εξετάσουμε πού διαχωρίζονται οι ρόλοι και πού συγκλίνουν οι αισθητικές τους. Ο φωτογράφος ή ο σκηνοθέτης διάλεξε να είναι έτσι το φως στη σκηνή αυτή; Το κάδρο; Την κίνηση της κάμερας; Ποιος επιλέγει και πώς συνεργάζονται; Και ποια είναι, σε τελευταία ανάλυση, τα εργαλεία τους; Ο μοντέρ ξαναγράφει τελικά το σενάριο ή απλά ακολουθεί τις οδηγίες;

Όλα αυτά θα τα δούμε με παραδείγματα από πολύ γνωστές ταινίες και θα προσπαθήσουμε να μάθουμε, έστω θεωρητικά, τον τρόπο που χρησιμοποιούνται τα εργαλεία του κινηματογράφου για την κατασκευή μιας ταινίας.

Οι συμμετέχοντες θα χρειαστεί να έχουν παρακολουθήσει εκ των προτέρων την ταινία που θα αναλύουμε κάθε φορά, ώστε να κατανοούν καλύτερα το μάθημα που θα ακολουθήσει. Θα μελετήσουμε όσους περισσότερους σκηνοθέτες μπορέσουμε. 

Εξετάζουμε και αναλύουμε:

  • Το πλάνο, η σκηνή και η σεκάνς.
  • Ο χρυσός κανόνας στο κάδρο.
  • Οι βασικοί κανόνες του σεναρίου.
  • Η σκηνοθεσία στον κινηματογράφο.
  • Κινήσεις κάμερας.
  • Αρχή, μέση και τέλος στον κινηματογράφο.
  • Το set up.
  • Η έμφαση στον κινηματογράφο και πώς αποδίδεται μέσω της σκηνοθεσίας.
  • Ανάλυση σκηνοθεσίας μιας σκηνής.
  • Οι τρεις διαστάσεις του χαρακτήρα.
  • Πώς σκηνοθετούμε έναν ηθοποιό.
  • Η δραματουργία.
  • Ποιος είναι υπεύθυνος για αυτήν στον κινηματογράφο.
  • Ο στόχος, το δίλημμα και η κάθαρση του χαρακτήρα.
  • Το θέμα σε μια ταινία και πώς επιτυγχάνεται η απόδοσή του.
  • Σκηνοθετική ανάλυση σεναρίου.
  • Η σχέση των χαρακτήρων σε μια σκηνή.
  • Η σκηνογραφία και η δραματουργική της διάσταση στον κινηματογράφο.
  • Μοντάζ και η αφήγηση.
  • Πως επηρεάζει την σκηνοθεσία και το ρυθμό. 
  • Φωτισμός και δραματουργία.
  • Ο ήχος στον κινηματογράφο.

Ο Αλέξανδρος Σιπσίδης γεννήθηκε στη Ρωσία. Το 2010 αποφοίτησε από το ΙΕΚ ΑΚΜΗ και το Preston University of Los Angeles σκηνοθεσία, οπότε και εργάστηκε σε ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, ενώ ο ίδιος έχει γράψει και σκηνοθετήσει τις βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους «Αν ήταν Νόμιμος ο Βιασμός», «Iris» και «Γάλα». Το 2016 ολοκλήρωσε και την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία «Μπλε Βασίλισσα», η οποία προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 2017 και έκτοτε συνεχίζει το ταξίδι της σε φεστιβάλ εγχώρια και του εξωτερικού. Από το 2014 μέχρι και πρόσφατα διεξήγαγε το εργαστήρι κινηματογράφου «Γυρίζουμε ταινία» στο δήμο Βριλησσίων. Από το 2016 μέχρι και το 2019 φιλοξενήθηκε στην Ίριδα και τον Κινηματογραφικό Τομέα Π.Ο.Φ.Π.Α, παράλληλα με την παρουσίαση σεμιναρίου ανάλυσης κινηματογραφικών ταινιών, «Ανάλυσέ το». Έχει παρουσιάσει σχετικά σεμινάρια και στο ΙΕΚ Ακμή, σε σχολές ΤΕΙ, αλλά και στο 2ο Λύκειο Βριλησσίων.

website : https://lama.pictures/